Khamis, April 24, 2008

Tsabat ( Teguh Pendirian )

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh.

Salam jihad, salam perjuangan buat sahabat-sahabat yang senantiasa di landasan kebenaran dan hak. Moga selamanya nikmat iman dan islam kita kecapi, sebagai kekuatan serta kesinambungan penerus perjuangan Nabi Salallahu Alaihi wasallam, insya`allah...

Imam Syahid Hasan Al-Banna menyebutkan bahawa orang yang tsabat adalah orang yang senantiasa bekerja dan berjuang di jalan dakwah yang panjang sampai hingga kembali kepada Allah dengan kemenangan, baik kemenangan dunia mahupun mati syahid.

(QS:Al-Ahzab:23,Ali-Imran:200)

Sesungguhnya jalan dakwah yang kita tempuh adalah jalan yang panjang dan ditaburi dengan halangan dan rintangan yang berpanjangan, rayuan dan godaan silih berganti tiba tak kira masa. Karena itu, dakwah memerlukan orang-orang yang memiliki muwashafat 'aliyah, yaitu orang-orang yang ikhlas dan bersungguh-sungguh dalam bekerja, berjuang dan berkorban.

Di antara realiti dakwah, kita akan selalu berhadapan dengan musuh dakwah di setiap ketika perjalanan penjuru kehidupan. Di masa awal dakwah, Rasulullah dan sahabat berhadapan dengan Kafir Quraisy. Di tengah perjalanan dakwah pertama, Rasulullah Salallahu Alaihi wasallam dan sahabat berhadapan dengan Yahudi dan Kafir Arab dan di akhir perjalanan dakwahnya menghadapi demikian juga dan bertambah hebat. Para sahabat selepas kewafatan Rasulullah juga menghadapi musuh dakwah. Para Salafus Solih juga menghadapi tantangan dan rintangan dalam menerapkan ajaran Islam ke pelosok ummat.

Kita dapat melihat ketsabatan Rasulullah Salallahu Alaihi Wasallam ketika baginda mendapat tawaran lumayan agar meninggalkan Dakwah Islam, tentunya dengan beberapa kemewahan, kekuasaan kekayaan atau wanita. Tetapi dengan tegas baginda berkata ungkapan keyakinan penuh dirinya hanya kepada Allah Subhanahu Wata`ala.

“ Wallahi, ya 'ammu lau wadha 'us syamsa fie yamini wal qamara fie yasari 'ala an atruka hadzal amra maa taraktuhu hatta yazh-harahullahu au ahluka dunahu ”

Ertinya:

"Demi Allah, wahai pamanku! seandainya mereka meletakkan matahari di kananku dan bulan di kiriku agar aku meninggalkan dakwah, nescaya aku tidak akan meninggalkan perkara ini (Dakwah Islam) sebelum Allah memenangkannya atau semuanya akan binasa."

Di Madinah Rasulullah Salallahu Alaihi Wasallam. menjalin perjanjian dengan Yahudi, tetapi ketika mereka beberapa kali melanggar perjanjian tersebut, Rasulullah memerangi mereka dan mengusir mereka dari Kota Madinah. Baginda tidak terfikir untuk mengadakan perjanjian lagi atau bertolak ansur dengan Yahudi sebagaimana yang dilakukan oleh Pemimpin Autoritas Palestine sekarang yang selalu diperdaya mentah-mentah berulang kali dengan perjanjian perdamaian dan perundingan damai bersama Zionis Yahudi, la`natullah 'alaihim.

Khalifah Abu Bakar Siddiq, ketika banyak Muslimin Arab di sekitar Madinah murtad dari Islam menyatakan perang kepada mereka. ( Ada dua kemurtadan yang terjadi pada masa Abu Bakar Siddiq. Pertama murtad Kamilah, iaitu keluar dari Islam. Kedua adalah murtad dari menunaikan kewajiban membayar zakat yang pemah mereka keluarkan ketika Rasulullah masih hidup. Kedua jenis kemurtadan ini wajib diperangi oleh Khalifah dan Pemerintahan Islam). Menurut Ahli Tarikh, tertulis sekitar 1200 orang pejuang yang syahid dalam peperangan melawan orang-orang murtad. Tetapi Kaum Muslim tidak menyesali dengan apa yang mereka lakukan, meskipun mengorbankan nyawa yang tidak sedikit kerana telah berhasil mencegah daripada meluasnya gejala murtad ini. Mereka telah menyuburkan dakwah dengan darah syuhada. Betapa sikap tsabat mereka di Jalan Islam bukan hanya menjadi simpanan amal mereka di akhirat kelak, tetapi juga menjadi pelajaran dan contoh yang baik bagi umat Islam hingga akhir zaman.

Kita dapat saksikan juga peristiwa yang menimpa umat Islam pada zaman Khalifah AI-Mu'tashim Billah, iaitu fitnah atau cubaan "khalqul qur-an" ( doktrin yang menyatakan bahwa Al Quran adalah makhluk. Dengan fitnah ini banyak Kaum Muslimin terfitnah, ertinya mereka terikut doktrin yang sesat ini, kerana doktrin ini bertentangan dengan Akidah Islam yang benar bahawa Al Quran adalah Kalamullah ) Imam Ahmad bin Hambal teguh berdiri menghadapi cubaan tersebut dengan tegas mengatakan bahawa Al Quran ialah Kalamullah, bukan makhluk sebagaimana yang didoktrinkan oleh khalifah dan orang-orang yang berada di sekitar beliau, terutama Ibnu Abu Daud. Dengan tuduhan sesat dan menyesatkan kaum Muslimin itu, Imam Ahmad bin Hambal menerima hukuman penjara dan sebatan sebanyak 30 lebih ( riwayat lain mengatakan 80 sebatan ). Kalaulah bukan kerana sikap tsabat Imam Ahmad bin Hambal, tentunya banyak Umat Islam yang sesat dan kafir kerana mengakui bahawa Al Quran adalah makhluk. Ketsabatan beliau telah menyelamatkan sebagian umat Islam dari kesesatan akidah.

Demikian juga kita masih bisa merasakan teguhnya sikap Imam Syahid Hasan AI-Banna, Syahid Sayyid Qutb dan para da`i lainnya yang menolak segala bentuk kejahiliyahan dan kemungkaran yang dilakukan oleh pemerintah yang berkuasa.

Bagaimana pula dengan tindakan kita di zaman ini? Setelah dibina pelbagai agenda, perancangan mahupun strategi, teruslah bertindak dengan keteguhan yang jitu demi Agama Islam yang kita cintai. Jangan melengahkan lagi!

Ikhwati fillah....

Tika ini dakwah telah memasuki era di mana tentangan dan peluang sama-sama terbuka. Kebersamaan kita dengan dakwah juga membuat kita berada pada tentangan dan peluang yang sama. Kita dituntut untuk tsabat dalam keadaan apapun, sukar mahupun gusar, gembira atau berduka serta bahagia juga sengsara..

Kita hendaknya tetap berada di jalan-Nya dengan kesyukuran ketika mendapat peluang dan kesempatan untuk dakwah. Tetap di jalan-Nya dengan kesabaran ketika menghadapi rintangan dan cubaan dalam perjuangan dan dakwah.

(QS. Al Baqarah: 214)

Janganlah tika didatangi dengan kesusahan atau penderitaan, ditawari dengan kemegahan dan kekuasaan, segalanya berubah merta. Singkaplah ketulusan dan keikhlasan Rasulullah Salallahu Alaihi Wasallam dalam berjuang, baginda sedikitpun tidak mengharapkan kekuasaan, pangkat, kekayaan mahupun kesenangan dunia. Kalaulah tujuan dakwah adalah sedemikian, nescaya baginda sudah menerima tawaran kesenangan dari kaum Quraisy itu.

Kalaulah kita berdakwah ini semata-mata hanya mengharapkan kesenangan dan kemewahan, maka roh serta semangat perjuangan dakwah ini akan malap ketika harapan dan cita-cita bersama kekuasaan dan jabatan tika telah diraih. Motif dakwah yang seperti itu tidak akan mampu bertahan lama di setiap keadaan. la mungkin bertahan dalam keadaan kesempitan, kesusahan dan penderitaan. Tetapi ketika mendapat peluang dan kesempatan, maka kerja dakwah akan ditinggalkan kerana tujuan asalnya sudah diraih.

Betapa menyingkap kisah Umar bin Abdul Aziz ketika menjadi khalifah dapat menjadi contoh teladan. Beliau tidak tergoda dengan gaya hidup mewah. Akan tetapi beliau mengadakan reformasi ke seluruh jajahannya agar tidak berlakunya penyalahgunaan hak serta mengawal penggunaan negara dengan teratur dan sistematil lagi berstrategi.

Ikhwah fillah!

Tsabat tidak mengenal waktu, ketika dan tempat, di mana juga berada kita harus tetap mengusung misi dan visi dakwah, menyelamatkan umat manusia dengan mengajak mereka kembali kepada ajaran-Nya.

Sesungguhnya dakwah tidak membatasi keadaan seseorang seperti muda atau tua, kecil atau besar, miskin atau berharta. Kita tidak dituntut untuk melihat hasil baiknya ketika kita masih hidup. Mungkin anak cucu atau generasi kitalah yang akan mengecap hasil perjuangan kita yang Semarang ini. Sikap tsabat dan keteguhan kita di jalanNya dapat menjadi inspirasi ijabi ( positif ) bagi zuriat atau generasi kita. Kekeliruan dan kesalahan kita dalam berdakwah ini akan menjadi penyebab tertundanya tegaknya Khilafah Islamiyah di dunia kita ini. Utamakan kepada diri, keluarga, masyarakat, dan seterusnya hingga keseluruhannya.

Ketidak hadiran, dan ketidak terlibatan kita dalam setiap aksi yang dicanangkan dalam dakwah boleh menjadi penyebab tertundanya hasil yang sudah disasarkan. Marilah kita tingkatkan diri kita kepada dakwah dan bermujahadah untuk tsabat di jalan dakwah. Semoga Allah menjaga kita dan marilah kita syukuri nikmat ukhuwatul `amal fi sabilillah dengan menyiapkan diri menjadi pejuang-pejuang dakwah penegak yang Ma`aruf penghapus yang Mungkar di era atau zaman pemerintahan siapa pun, jangan takut jangan gentar. Apa yang pasti, setiap diantara pejuang-pejuang itu mengidamkan akhir hidup mereka adalah syahid. Insya`allah moga kitalah orangnya.Jihad Fi Sabilillah.

1429 Hijrah

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...